Rabu, 16 Mac 2011

JAWAPAN KEPADA MASALAH WIFI

Assalamualaikum & Salam Sejahtera.

Merujuk masalah mahasiswa/mahasiswi utarakan kepada MPP. Permasalahan WiFi adalah masalah yang baru kerana sebelum ini perjalanan WiFi amat memberangsangkan.

Dimaklumkan kepada semua bahawa masalah WiFi yg berlaku kini adalah disebabkan saluran WiFi yang menampung kapasiti pengguna dalam kampus berada pada tahap MAKSIMUM. Hal ini adalah kerana warga USM semakin banyak menggunakan WiFi dan pertambahan ini telah menyebabkan talian menjadi lambat. Selain itu,masalah ini juga disebabkan beberapa faktor berikut:
  1. Penggunaan laman web utk memuat turun movie atau video
  2. Muat turun software
  3. dan penggunaan lain-lain  laman web yang memerlukan kapasiti yang berat.

Menurut Pusat Pengetahuan, Komunikasi & Teknologi (PPKT), saluran WiFi mulai sibuk dan berada pada tahap maksimum bermula jam 8 pagi hingga 4 pagi. Tambahan pula sikap warga USM yang suka memuat turun movie amatlah tinggi dan menjejaskan kelancaran WiFi dikampus. Peratusan memuat turun amat tinggi dan antara statistik muat turun movie yang tertinggi adalah drama korea, movie melayu dan tidak terkecuali video lucah.

Faktor luaran yang menyebabkan masalah ini berlaku, salah satunya adalah bencana alam yang berlaku di Japan baru-baru ini, kerana antara kabel yang menghubungkan sistem yang digunakan diberitakan menghadapi masalah & kerosakan. Tempoh baikpulih mungkin akan mengambil masa dalam sebulan lebih.

Langkah penyelesaian yang sedang diusahakan oleh pihak PPKT sekarang adalah untuk menyekat beberapa individu yang dikesan menyalahgunakan kemudahan ini. Selain itu,pihak PPKT juga dalam perancangan menutup USMHotspot supaya kelancaran USMSecure dapat berjalan lancar. Namun demikian, hal ini belum diputuskan.

Harapan MPP kepada semua warga kampus agar tidak menyalahgunakan kemudahan WiFi ini kerana salah guna yang anda lakukan mengakibatkan kemudahan ini terjejas dan mendatangkan masalah kepada warga kampus yang lain. Sekiranya kita ingin memperluas jaringan WiFi ini, ia akan memakan masa yang agak lama dan kos yang sangat tinggi. Oleh hal yang demikian, saya berharap warga kampus dapat memahami situasi ini dan jika anda tergolong dalam golongan yang menyalahguna kemudahan ini, saya mohon agar anda dapat memberi kerjasama dalam usaha kita memperbaiki masalah ini. Sebarang masalah, bolehlah diusulkan di group MAJLIS PERWAKILAN PELAJAR USM 10/11.

Sekian, harap maklum.



MOHD HANIF BIN AHMAD
EXCO PENERBITAN, PUBLISITI & INFORMASI
MAJLIS PERWAKILAN PELAJAR USM 2010/11

Tiada ulasan: