Rabu, 23 Mac 2011

PESANAN RINGKAS YDP MPP 2010/2011

Assalamualaikum...salam 1 Malaysia..                   

                   Sejak akhir-akhir ini kita sering mendengar isu kehilangan barang-barang di sekitar USM. Isu kehilangan yang dilaporkan kebanyakannya melibatkan harta benda yang mempunyai nilai yang tinggi. Misalnya barang-barang seperti komputer riba,motosikal,telefon bimbit dan sebagainya.Perkara ini sebenarnya berlaku sejak dahulu lagi. Tahun lepas misalnya banyak kejadian kecurian berlaku di desasiswa-desasiswa di USM. Kalau dilihat mengapa perkara ini berlaku,ramai yang menganggap ia berpunca daripada kelemahan sistem keselamatan di USM. Perkara ini telah pun diambil berat oleh MPP sebelum-sebelum ini dan begitu juga dengan MPP sidang ini.                

                   Selepas beberapa kali mesyuarat yang diadakan di antara pihak MPP dan pihak jabatan keselamatan, pihak MPP berjaya untuk memberi pandangan dan pendapat mengenai tahap kualiti jabatan keselamatan perlu dipertingkatkan. Perkara ini juga menjadi perhatian oleh pihak tertinggi Universiti yang melihat perkara ini perlu diperbaiki.Namun, perubahan ini tidak boleh di lakukan dengan drastik. Ia perlu melalui prosedur-prosedur dan perlaksanaannya mengambil masa yang mungkin panjang. Pihak jabatan keselamatan USM juga berjanji untuk cuba membaiki dan mempertingkatkan mutu mereka dari semasa ke semasa.              

                   Justeru,nasihat saya kepada rakan-rakan USM agar kita juga perlu mengambil berat tentang keselamatan harta benda kita.Selain daripada bantuan yang disalurkan oleh jabatan keselamatan,kita juga perlu mempunyai inisiatif sendiri untuk kita bekerjasama dengan pihak-pihak yang bertanggungjawab.Jadi saya ingin sarankan kepada rakan-rakan untuk lebih berhati-hati dengan keadaan sekeliling.Misalnya,kita perlu berhati-hati untuk meminjamkan motosikal kita kepada rakan-rakan kita. Kerana ada kes di mana rakan yang meminjam motosikal kita itu membuat kunci pendua di luar jangkaan kita. Jadi tidak hairanlah walaupun motor kita dikunci dengan 5 jenis mangga sekalipun boleh hilang.

                   Begitu juga kalau kita lihat dari segi keselamatan di bilik kita. Ada kes-kes di mana pelajar terbabit bersikap cuai sewaktu meninggalkan bilik mereka. Almari yang ada dalam bilik tersebut juga tidak digunakan sepenuhnya. Jadi, kalau ingin lebih selamat,lebih baik bawa sahaja laptop itu sewaktu kuliah. Saya rasa kaedah ini lebih selamat. Akhir kata, saya mewakili pihak MPP menyeru kepada rakan-rakan untuk kita bersama-sama menjaga keselamatan harta benda kita sendiri. Insyallah kalau semua mahasiswa mengambil berat perkara ini,secara tidak langsung ia dapat mengurangkan sedikit kadar kecurian di USM.Sekian terima kasih.


MUHAMMAD IDZUAN BIN JAMALLUDIN
YDP MPP USM 2010/2011

Tiada ulasan: