Jumaat, 22 Julai 2011

SEKOLAH, UNIVERSITI PUNYA PERANAN MAJUKAN STM

usmgood




SEKOLAH, UNIVERSITI PUNYAI PERANAN DALAM STM

PULAU PINANG, 22 Jul – Sekolah dan universiti mempunyai peranan masing-masing dalam melihat dan mengkaji semula isu yang berkaitan dengan pengajaran dan pembelajaran (P&P) subjek Sains, Teknologi dan Matematik (STM).

Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Dato’ Saifuddin Abdullah berkata, situasi semasa memperlihatkan negara sedang berhadapan dengan beberapa masalah dalam matapelajaran tersebut khususnya yang melibatkan penguasaan, prestasi dan sebagainya.

Katanya, sekolah memainkan peranan dalam melihat semula proses P&P termasuk menilai keberkesanan teknik P&P yang digunakan, masalah yang dihadapi pelajar ketika mempelajari subjek berkenaan dan juga kelemahan-kelemahan lain yang boleh diatasi.

``Universiti pula berperanan dalam menumpukan kepada falsafah, sejarah dan  kandungan matapelajaran termasuk menyeru para pensyarah untuk bukan sekadar mengajar subjek tersebut sebaliknya mengkaji perkara yang diajar,’’ katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang media selepas mempengerusikan syarahan bertajuk Decolonising History: Goobye Euclid oleh Pensyarah Kunjungan di Pusat Pengajian Sains Matematik, Universiti Sains Malaysia (USM), Profesor C. K. Raju di sini hari ini.

Turut hadir ialah Presiden Persatuan Pengguna Pulau Pinang, S M Mohamed Idris, Naib Canselor USM, Prof. Tan Sri Dato’ Dzulkifli Abdul Razak dan Timbalan Naib Canselor Hal Ehwal dan Pembangunan Pelajar, Prof. Dato’ Omar Osman.

Tambah Saifuddin, ada dua isu utama yang perlu diberi perhatian dalam menangani perkara itu khususnya bagi memastikan negara tidak ketinggalan dalam merealisasikan harapan untuk bergelar sebuah negara maju menjelang tahun 2020.

Katanya, isu kedua adalah untuk melihat tidak ada lagi individu atau sesiapapun di negara ini berhadapan dengan masalah keputusan dan pencapaian yang tidak memuaskan dalam matapelajaran tersebut.

``Pihak kementerian melalui satu kumpulan penyelidik sedang membuat kajian bagi memastikan isu ini dapat ditangani dengan baik dan ia diharap boleh mewujudkan kaedah baru yang lebih praktikal dan berkesan dalam P&P subjek itu,’’ katanya.

Sementara itu, syarahan Decolonising History: Goodbye Euclid antaranya memfokuskan kepada perbincangan berkenaan ikon barat yang juga terkenal dengan gelaran Bapa Geometri, Euclid yang dikatakan tidak wujud dan hanya mainan barat dalam membuktikan kehebatan tamadun mereka.

Syarahan ini juga bertujuan menjadi platform kepada universiti sebagai sebuah gedung ilmu menyebarkan ilmu yang diperoleh kesan dari pembacaan dan kajian tokoh-tokoh ilmuan dalam melihat sesuatu perkara dengan lebih terperinci dan menyeluruh.


Artikel dipetik daripada : SINI


Oleh:
Chuah How Siang
Exco Penerbitan, Publisiti & Informasi
Majlis Perwakilan Pelajar 2010/11
Universiti Sains Malaysia


'KELESTARIAN TERAS PEMBANGUNAN INSANIVERSITI'

Tiada ulasan: