Khamis, 21 Julai 2011

ARTIKEL: WANITA DAN NEGARA

Dunia hari ini memperlihatkan penglibatan setiap lapisan masyarakat tanpa mengira jantina perlu berusaha sedaya mampu untuk memajukan negara termasuklah dalam bidang pentadbiran awam. Dahulunya, wanita dilihat sebagai individu yang lemah dan tidak layak untuk membuat keputusan bagi sesuatu perkara yang melibatkan kepentingan organisasi apatah lagi memegang kuasa.


Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan kerajaan sudah meluluskan dasar 30% wanita diberikan tempat di peringkat pembuat keputusan dalam sektor korporat. Menurut beliau, jemaah menteri telah bersertuju dengan permohonan Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat supaya lebih ramai wanita berkelayakan diberi peluang menjadi ahli lembaga pengarah syarikat. Sehubungan itu, pihak korporat diberikan tempoh peralihan lima tahun untuk meningkatkan bilangan wanita sebagai ahli lembaga pengarah dan memegang jawatan tertinggi di syarikat masing-masing.

Perdana Menteri juga menjelaskan, pada masa ini hanya 13% wanita telah dilantik sebagai ahli lembaga pengarah pada 2010 di syarikat Menteri manakala 200 buah syarikat yang tersenarai di Bursa Malaysia sehingga November 2010 hanya 7.6% wanita dilantik sebagai ahli lembaga pengarah.

Bagi memastikan dasar ini berkesan, Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat dengan kerjasama badan-badan seperti Khazanah Nasional Berhad, Malaysian Allieance of Corporate Directors akan merangka program latihan bagi menyediakan wanita yang berpotensi untuk dilantik ahli lembaga pengarah.

Pengikhtirafan ini bukan menjadikan wanita itu hebat dari lelaki tetapi menunjukkan bahawa kaum wanita juga mempunyai keistemewaan dalam memberi pendapat dan membuat keputusan. Islam telah lama mengangkat martabat wanita ke peringkat yang tinggi. Wanita sentiasa diberikan peluang untuk menyuarakan pendapat jika mereka melihat terdapat keperluan untuk berbuat demikian. Kadang-kadang stigma dalam masyarakat yang menafikan hak wanita untuk bersuara dan membuat keputusan bukan agama yang patut dipersalahkan. Jika tidak, masakan Saidatina Aisyah menjadi tempat rujukan para sahabat mengenai permasalahan agama dan terdapat wanita yang pernah mempersoalkan keputusan Saidina Umar Al-Khattab.

Sebagai kesimpulannya, wanita serta golongan mahasiswi perlu mengambil peluang dalam proses ‘decision making’ seoptimum mungkin bagi memastikan isu-isu mengenai wanita dan mahasiswi diberi perhatian dan tindakan sewajarnya. Menurut The Beijing Platform for Action, 1995: “…women’s equal participation in decision-making is not only a demand for simple justice or democracy but can also be seen as a necessary condition for women’s interests to be taken into account. Without the active participation of women and the incorporation of women’s perspective at all levels of decision-making, the goals of equality, development and peace cannot be achieved…”

Artikel Oleh:
Nurul Husna Binti Omar
Ahli Majlis Perwakilan Pelajar USM 2010/2011
Pusat Pengajian Sains Kajihayat
Exco Pembangunan Lestari & Kampus Sejahtera

Tiada ulasan: