Rabu, 2 November 2011

USM RAIH 4 EMAS DI IENA 2011

PULAU PINANG, 2 Nov – Universiti Sains Malaysia (USM) meraih emapt pingat emas dalam pameran penyelidikan antarabangsa IENA 2011 yang berlangsung di Nuremberg, Jerman penghujung Oktober lepas.
Selain emas, dua pingat perak dan satu gangsa turut berjaya diraih, sekaligus menyaksikan kesemua tujuh produk penyelidikan yang dipertandingkan dalam pertandingan berprestij itu berjaya mendapat pingat.
Mendahului senarai pemungut pingat emas ialah barisan ketua penyelidik iaitu Prof. Hanafi Ismail dan Prof. Madya Srimala Sreekantan, masing-masing dari Pusat Pengajian (PP) Kejuruteraan Bahan dan Sumber Mineral, diikuti Prof. Abdul Latif Ahmad dari PP Kejuruteraan Kimia serta Dr. Lim Boon Huat dari PP Sains Kesihatan.
Pingat perak pula dimenangi Prof. Madya Mohamad Nasir Mohd Ibrahim dari PP Sains Kimia dan  Dr. Zainoodin Sheikh Abdul Kader (institute Perubatan dan Pergigian Termaju) manakala  Dr. Issam A. Mohammed pula berjaya meraih pingat gangsa.
Selain emas,  Hanafi dan pasukannya turut dianugerahkan Grand Eco Prize Award oleh International Federation of Inventors Association (IFIA) dan Srimala bersama barisan penyelidik bersama pula dianugerahkan Ecological Award untuk Green Invention.
Turut diiktiraf ialah Latif, Mohamed Nasir dan Issam  yang mana kesemua mereka turut menerima sijil penghargaan khas dia atas rekacipta hijau masing-masing.

Artikel dipetik daripada : SINI


Oleh:
Chuah How Siang
Exco Penerbitan, Publisiti & Informasi
Majlis Perwakilan Pelajar 2010/11
Universiti Sains Malaysia



Tiada ulasan: