Rabu, 14 September 2011

KEMASUKAN BIASISWA JPA UNTUK SEMESTER 1 SIDANG 2011/2012

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Berikutan pelbagai khabar angin yang tersebar berkenaan kemasukan biasiswa JPA untuk pelajar tahun 2 hingga 4, saya ingin mengambil kesempatan untuk memaklumkan kepada pelajar berita yang sahih untuk mengelakkan kecelaruan informasi.

Saya telah berhubung dengan Puan Hasfizani Haji Ariffin, Penolong Pendaftar Unit Tajaan BHEPP USM dan berikut merupakan respon beliau.

Untuk makluman semua pelajar, pihak Universiti mahupun Unit Tajaan hanyalah pengantara antara pihak penaja dan pelajar, yang mana hubungan baik mesti dijaga untuk kerjasama masa hadapan dan kebaikan pelajar kelak. Sehubungan dengan itu prinsip dan tatacara pihak-pihak berkenaan juga perlu dihormati. 

Kaedah bayaran JPA kepada pelajar adalah sama seperti mana PTPTN, cuma pengesahan status akademik pelajar-pelajar PTPTN dibuat sebelum pelajar balik ke Kampus namun semasa Puan Hasfizani menghubungi pihak JPA, pengesahan status akademik pelajar dibuat selepas pelajar masuk ke kampus dan bayaran kepada yang layak hanya akan dibuat selepas itu. Bayaran sepatutnya mesti melalui Jabatan Bendahari atas permohonan Universiti, ini kerana terdapat kes pada tahun-tahun lepas, iaitu apabila dibayar terus kepada akaun pelajar ramai yang tidak membayar yuran dan kemudiannya mengalami masalah untuk pendaftaran pada semester berikutnya.

Berkenaan dengan tarikh kemasukan biasiswa JPA pula, Puan Hasfizani menyatakan bahawa pihak JPA tidak boleh memberikan satu tarikh yang pasti sepertimana daripada pihak PTPTN.

Walaubagaimanapun, kami di pihak MPP kini sedang cuba untuk menghubungi pihak JPA secara terus untuk berunding agar biasiswa JPA dapat dimasukkan awal.

Harap semua pelajar dapat bersabar dalam menanti respon daripada pihak JPA.

Sekian, terima kasih.


Izzah Syahmina binti Anuar
Bendahari Kehormat
Majlis Perwakilan Pelajar 2010/2011
Universiti Sains Malaysia

'KELESTARIAN TERAS PEMBANGUNAN INSANIVERSITI'

Tiada ulasan: